Tanggungjawab sistem pendidikan adalah
untuk menyediakan generasi muda dengan pelbagai pengetahuan dan
kemahiran supaya mereka dapat menghadapi alam dewasa. Dalam konteks
menyediakan pendidikan yang ideal, tujuan dan matlamat pendidikan
negara pada abad ke 21 amat jelas sekali. Kementerian Pendidikan telah
menyusun dan merancang untuk memperbaiki, memperkukuh, dan
mempertingkatkan mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan
sosialisasi masyarakat hari ini. Salah satu unsur yang penting adalah
memberikan peluang pendidikan yang sama kepada semua pelajar tanpa
mengambil kira budaya, kelas sosial, kelompok etnik dan amalan atau
cara hidup.
Dalam buku Pembangunan Pendidikan
2001-2010 (KPM, 2001). Kementerian Pelajaran Malaysia menyatakan bahawa
pembangunan pendidikan dari Zaman Dasar Pembangunan hingga ke Zaman
Dasar Wawasan Negara telah berjaya mencapai banyak kemajuan khususnya
dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan latihan
perguruan. Strategi meningkatkan peluang pendidikan berjaya mencapai
sasarannya. Walau bagaimanapun, apa yang dilihat pada masa ini masih
terdapat pelbagai isu yang ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian
Dasar Pendidikan Kebangsaan, antaranya perkara berhubung sengan
struktur pendidikan; akses kepada pendidikan; ekuiti; kualiti tenaga
pengajar; ketidakseimbangan penyediaan infrastruktur; Pelaksanaan
Program PPSMI; dan kurikulum yang relevan. Ini selaras dengan pendapat
Sufean (2004) yang menyatakan terdapat banyak isu pendidikan yang boleh
dikatagorikan iaitu pentadbiran, peringkat pendidikan, teknologi
pendidikan, organisasi sekolah dan keguruan.
Struktur Pendidikan
Beberapa isu berkaitan dengan struktur pendidikan antaranya termasuklah struktur pendidikan menengah yang tidak selaras kurang menepati keperluan, misalnya:
Beberapa isu berkaitan dengan struktur pendidikan antaranya termasuklah struktur pendidikan menengah yang tidak selaras kurang menepati keperluan, misalnya:
- Bilangan tahun persekolahan struktur pendidikan Malaysia tidak sama dengan kebanyakan negara lain di dunia;
- Tidak terdapat keseragaman dalam kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT) disebabkan wujudnya pelbagai haluan;
- Kebanyakan pelajar memilih untuk menamatkan persekolahan mereka selepas Sijil Pelajaran Malaysia (SPM); dan
- Skop kurikulum Tingkatan 1 hingga 6 sangat luas.
0 comments:
Post a Comment