PENDIDIKAN MORAL

Video P&P
HSP Moral
RPH Moral
Jadual Waktu Moral

Tuesday 13 March 2012

Program Guru Penyayang di Sekolah

Pelaksanaan Guru Penyayang
Pelaksanaan Guru Penyayang adalah bertujuan agar guru mengamalkan dan membudayakan sikap kasih sayang di sekolah.  

Konsep
1.Penyayang membawa maksud perbuatan atau perlakuan menyayangi, mengasishi dan bersifat belas kasihan serta menghormati orang lain. Ini bermakna Guru Penyayang adalah seorang yang memiliki sifat kepedulian (concern) terhadap setiap perkara yang berkaitan dengan muridnya (every child matters dengan cara mengamalkan nilai kasih sayang, bersikap ,mesra, mengambil berat, berbudi bahasa, saling menghormati, sentiasa ceria, perihatin dan sabar. 2.Guru penyayang menjiwai bahawa murid mereka merupakan aset penting yang perlu diberi perhatian, dijaga, dibimbing, dihargai kewujudannya dan disayangi setiap masa. 3. Membudayakan amalan penyayang merupakan sifat profesional guru dalam perhubungannya dengan murid, ibu bapa dan masyarakat. 

 Objektif
1.Menjiwai amalan penyayang adalah budaya guru. 2.Menginsafi bahawa kehadiran murid merupakan rahmat kepada sekolah. 3.Menyedari bahawa setiap ,murid adalah aset kepada sekolah. 4.Menghargai sumbangan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat kepada sekolah.  

Aktiviti
Pelaksanaan Guru Penyayang hendaklah berterusan serta merupakan budaya guru. Ia akan dilaksanakan berdasarkan pel;an jangka pendek dan jangka panjang secara berrasa. Bagi fasa pertama pelaksanaannya, guru-guru hendaklah melaksanakan tiga aktiviti berikut:- 1.Mengalu-alukan kehadiran murid. 2.Pelaksanaan Program Mentor Mentee. 3.Memberi penghargaan kepada murid. Contoh dan kaedah pelaksanaan. (DILAMPIRAN)

3 comments:

Yuszaina said...

Program yang sangat sesuai dilaksanakan di sekolah-sekolah...

Anonymous said...

waahhh..hebat blog cikgu, penuh info...
jemput singgah ke blog saya..
http://permatapendidik.blogspot.com/

NAZAM BIN SUKRI said...

dari dulu lagi, kita golongan guru memang terkenal dengan sifat penyayang..prihatin..hanya bila diadakan program seperti di atas, satu usaha penambahbaikan ke arah hasrat kerajaan seperti masyarakat penyayang, kempen berbudi bahasa ...

Post a Comment

Recent Comment







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Free Baiworld Themes | Bloggerized by Baiworld - Premium Blogger Themes | Online Project Baiworld